Halaman

apesal

Followers

Rabu, 6 Jun 2012

Pengalaman kerja yang sangat awesome

Awesome. Itu word yang paling best describe pengalaman kerja aku. Awesome. Awesome dan awesome lagi dan lagi dan lagi.

Ceritanya macam ni. Aku telah mintak kerja kat satu gedung ni, yang jual baju, barang plastik, beg, ala macam dekat ten ten tu. Korang tau tak ten ten? Tapi ni bukan ten ten la, taknak sebut nama gedung tu, karang kot jadi isu pulak. Haha. Dek sebab kedai tu memang nak pakai orang, aku mintak sekali je, terus dapat. Esoknya dia kata boleh start kerja..

Kerja kat kedai dia ni mudah sangat! Serius mudah. Pekerja lama dia cakap, kerja kat kedai ni, cabaran dia ialah BOSAN. Bosan sebab takde kerja. Tu pasal ade pekerja yang tahan sampai tengah bulan aje. Ade yang sampai lunch hour trus cabut.! Nampak best kan, kerja takde, dapat duit. Tapi ia bukanla se-best yang korang sangka..

Masalah gedung ni, (senang panggil kedai je lah ye) manager dia. Manager yang in charge dekat cawangan aku ni, perempuan, melayu. strict nya sangat sangat. Aku respect la, takde la pulak rasa takut ke apa. Aku sorang je pekerja lelaki waktu tu, yang lain semua dah cabut. Kerja bermula jam 9.30 pagi sampai 9.30 malam. First day kerja aku dah bosan gila. Ingat nak tahan sampai sebulan dua, maklumla, kerja tak banyak, tapi dapat duit, sape nak bagi kan.?

Tapi dalam first day tu, manager gedung ni, perghh, tak consider langsung. Tak kasi duduk kejap pun! Gila ke apa. Dahla department aku tu memang tak banyak kerja nak buat, nak buat ape lagi? Dia suruh lap habuk, habis semua aku kerjakan. Nak duduk lepas penat kejap pun tak boleh. Pehh. Kerja kat kedai macam pasaraya ni, standard la kalau die tak kasi pegang handphone kan, manager pegang handphone takpe. Ok, aku tak kisah, kot nak contact orang atas ke ape kan, contact supplier ke, tapi masalahnye, aku tengok die bergayut. Bukan cakap dengan supplier la kalau tersengih-sengih, cakap pun menyorok nyorok. Aku nampak tak fair la kat situ, die main handphone, duduk duduk je, kami yang jadi kuli ni? Nak duduk sekejap pun susah, kena curi curi.

Time dalam kerja, mulalah rasa menyesal, sebab baik la aku tolong bapak aku kat stall bruger tu, dapat upah kadang kadang pun takpe la, adlist, itu ayah aku. Tolong mak aku ke, kire macam aku sedih kat diri sendiri sebab ketepikan parents sendiri. Pada masa yang sama aku memang takde duit, so perasaan bercampur baur. Tak dapat bayangkan macam mane nak tahan sebulan dua kat situ. =='

Masalah kedua, aku dapat tahu hari aku kerja tu, pekerja lama suppose to get their gaji. (Pehh ayat campur aku) Tapi manager sekat, taktahu kenapa. Pekerj dia pun bengang lah kan, ingat senang ke nak tahan sebulan kalau takde duit? Gaji dahlah kecik. Lepas tu boleh pulak sekat sekat.

Masalah ketiganya, Suka khianat orang. Bayangkan korang dah sangkut baju elok elok, dah lipat, tiba tiba korang tengok, barang barang tu dah berterabur. Padahal dah kemas dah. Nak kata customer buat, macam tak agak agak la pulak. Puncanya, si manager ni lah, tak boleh tengok orang duduk rehat. Ingat kita nak sangat ke makan gaji buta? Dah memang takde kerja, nak buat macam mana, kalau tak senang tengok orang duduk duduk, cakap la elok elok, ni pergi taburkan benda yang orang dah kemas, nak buat apa.. Sape tak marah?

Lepas tu, diorang pekerja lama ni pakat pakat, esoknya semua taknak datang kerja. Aku? Baru sehari, what to do? Kalau aku masuk kerja esok means aku kena buat semua benda? Lagipun, aku sendiri pun tak tahan dengan perangai manager diorang. Untung la dapat kerja sehari dari aku cabut waktu lunch hour. Baru sehari dah kenal perangai die macam tu.

Makanya, aku dengan gembira, decide untuk tak datang kerja untuk selamanya. Walaupun, pahit, sebab takde duit, takpelah, aku bagi khidmat tenaga yang ada ni dekat parents je, walaupun parents sendiri kutuk, sebab sehari kerja dah berhenti, takpelah.. Memang agak kelakar jugak, sehari je dah berhenti, tapi aku harap selagi aku dapat bersama parents, aku dapat gembirakan hati diorang, takde duit pun takpelah. Hidup ni tak kekal abadi, nanti parents dah takde, nak bagi jasa apa lagi? Sementara aku lama kat rumah ni, baik gembirakan diorang, mudahkan diorang.

Buat sape sape yang still ade ibu bapa, sayangi dan hargaai lah mereka sebelum mereka pergi. Buat yang telah kehilangan ibubapa, sedekahkan al fatihah banyak banyak, bace yassin, insyaAllah mereka tenang di sana. Dan buat sesiapa yang jadi bos, agak agak la sikit dengan pekerja anda..

Apa yang aku dapat sepanjang sehari bekerja tu:

Kalau taknak jadi orang susah, jangan sia siakan pelajaran. Belajar tinggi tinggi.

2 ulasan:

Muhammad Naim Abdullah berkata...

jangan malaih2, satgi kak jue marah. haha

jom tenangkan diri
http://pemudattbc.blogspot.com/2012/06/qasidahsolatu-bis-salam.html

kay_are berkata...

aku rase aku ade terbace sebelum ni cite pasal sorang blogger pompuan ni.. keje kat pasaraya sehari je pastu stop.. same macam ko.. jodoh kah =P tapi cite ko ngan die + ngan pengalaman tempat keje aku ngan tempat keje certain member2 aku ni wat aku makin yakin satu hal.. dalam bidang keje.. kebanyakan melayu memang takkan tolong melayu.. -_-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...